WiskundeWereld: Begeleid zelfstandig leren, eerste graad secundair onderwijs
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan

Rekenen met negatieve getallen
​
Deel 4 - Haakjes wegwerken (1/4)

Eerder zagen we hoe Mohammed alle kosten noteerde op een papiertje.

​Hij noteerde alle uitgaven vlak na elkaar.
Zo noteerde hij als eerste uitgave -10.
Als tweede uitgave noteerde hij -20.
Daardoor staat er op zijn papiertje "- 10 - 20".
Wanneer hij de som maakt van zijn uitgaven, komt dat uit op -30.
Foto
Het zou minder doeltreffend zijn voor Mohammed als hij -10 + -20 noteerde.
Hier zijn twee nadelen aan verbonden:
  1. We schrijven nooit twee tekens na elkaar zonder haakjes: - 10 + (- 20)
    Dit is meer schrijfwerk dan kortweg - 10 - 20.
  2. Door - 10 + (- 20) te noteren, gebruik je de tekens op twee manieren door elkaar:
    1. Een teken ( + ) voor de optelling (bewerkingsteken)
    2. Twee tekens ( - en - ) voor aan te geven dat het uitgaven zijn (toestandsteken)
Foto
Om die reden leren we om haakjes weg te werken en elk teken te bezien als een toestandsteken.
Gebruik de schuifknop om te ontdekken op welke manier we haakjes kunnen wegwerken.
Van H5P - auteur Dennis Tarnaud - Licentie: CC BY 4.0
Van H5P - auteur Dennis Tarnaud - Licentie: CC BY 4.0
Van H5P - auteur Dennis Tarnaud - Licentie: CC BY 4.0
Van H5P - auteur Dennis Tarnaud - Licentie: CC BY 4.0
Foto
Bladzijde 5: 'Te onthouden'
←
→
Foto
​Voormiddag
Lesuur 1
Lesuur 2
Lesuur 3
​Lesuur 4
​
Namiddag
Lesuur 6
Lesuur 7
Lesuur 8
Foto
Scan
Foto
Contact
Foto
Veelgestelde vragen

Over Wiskunde Wereld

Wiskunde Wereld biedt zelfstudiepakketten aan waarmee leerlingen in het computerlokaal begeleid zelfstandig kunnen leren.

Door de kracht van animaties en webapplicaties wordt de leerstof op een visuele en duidelijke manier ontdekt. Verder zorgt een gedifferentieerde aanpak ervoor dat elke leerling op zijn/haar niveau en tempo werkt.

We staan open voor opmerkingen en feedback.
Via het nevenstaand contactformulier kunt u ons bereiken.

    Contacteer ons

    Voer uw e-mailadres in.
Verzenden
Privacybeleid | Cookiebeleid
© COPYRIGHT 2018. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan