WiskundeWereld: Begeleid zelfstandig leren, eerste graad secundair onderwijs
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan

Ruimtemeetkunde
Deel 6 - Aanzichten

Inleiding

In Australië werd er een sculptuur gemaakt van een onmogelijke figuur.
Deze driehoek werd bedacht door Roger Penrose en wordt daarom 'penrose-driehoek' genoemd.
Foto
Van Wikimedia Commons - auteur Greg O'Beirne - Licentie: CC BY-SA 3.0
We kunnen ons afvragen hoe de makers er in geslaagd zijn om dit sculptuur te maken.
De onderstaande animatie laat je dit ontdekken.
Van GeoGebra - auteurs Mathieu Blossier - Licentie: CC BY-SA 3.0
We kunnen besluiten dat er informatie verloren gaat in een tweedimensionale weergave van een driedimensionale situatie.
Meerdere aanzichten geven ons aanvullende informatie.
​Drie verschillende aanzichten zorgen ervoor dat we beter begrijpen hoe de penrose-driehoek gebouwd is geweest.
Van Wikimedia Commons - auteur Bjorn Christian Torissen - Licentie: CC BY-SA 3.0
Op de volgende pagina leren we verschillende aanzichten te tekenen van een driedimensionale situatie.
←
→
Foto
​Voormiddag
Lesuur 1
Lesuur 2
Lesuur 3
​Lesuur 4
​
Namiddag
Lesuur 6
Lesuur 7
Lesuur 8
Foto
Scan
Foto
Contact
Foto
Veelgestelde vragen

Over Wiskunde Wereld

Wiskunde Wereld biedt zelfstudiepakketten aan waarmee leerlingen in het computerlokaal begeleid zelfstandig kunnen leren.

Door de kracht van animaties en webapplicaties wordt de leerstof op een visuele en duidelijke manier ontdekt. Verder zorgt een gedifferentieerde aanpak ervoor dat elke leerling op zijn/haar niveau en tempo werkt.

We staan open voor opmerkingen en feedback.
Via het nevenstaand contactformulier kunt u ons bereiken.

    Contacteer ons

    Voer uw e-mailadres in.
Verzenden
Privacybeleid | Cookiebeleid
© COPYRIGHT 2018. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Hoofdpagina
  • Rekenen met negatieve getallen
  • Priemgetallen
  • Parallellogram
  • Ruimtemeetkunde
    • 1. Ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Soorten ruimtefiguren
      • (2) Getekende ruimtefiguren
    • 2. Veelvlakken & omwentelings-lichamen
      • (0) Inleiding
      • (1) Veelvlakken
      • (2) Omwentelings- lichamen
    • 3. Ontwikkelen van ruimtefiguren
      • (0) Inleiding
      • (1) Ontwikkelingen herkennen
      • (2) Ontwikkeling tekenen
    • 4. Tekenen van ruimtefiguren
    • 5. Inhoud
      • (0) Inleiding
      • (1) Formules
      • (2) Formules toepassen
    • 6. Aanzichten
      • (0) Inleiding
      • (1) Aanzichten tekenen
      • (2) Verloren informatie
  • Transformaties
    • 5. Eigenschappen
  • Scan